Konuyu Oyla:
  • Derecelendirme: 0/5 - 0 oy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ruyanın sırları üzerine
canýmablam Çevrimdışı
Administrator
*******



Yorumları: 2,681
Konuları: 0
Kayıt Tarihi: Sep 2006
Rep Puanı: 3
#1
[b]Ruyanin sirlari uzerine [/b] Cahil oldugu kadar da gafil insan, nasil olur da, ‘Ahirete gidip gelen var mi
Ruyanin sirlari uzerine

Cahil oldugu kadar da gafil insan, nasil olur da, ‘Ahirete gidip gelen var mi?’ diye bir cehalet vesikasi ortaya atar? Halbuki kendisi her gece ahirete gidiyor. Her sabah da ahiretten geliyor.

Hele bu yolculukta gordugu ruyalar, sahit oldugu manzaralar, icinden cikamadigi vakalar.. ona bu âlemden baska bir âlemin varligini anlatmasi bakimindan saheser deliller durumundadir. Insan yataginda yattigi bir sirada sinirsiz olaylari bizzat gorur de kalkinca ‘Yasadigim âlemden baska âlem yok.’ demekte de israr ederse bu kimseye diyecek soz yoktur. ‘Gorduklerin neydi a gafil?’ demekten baska.

Ruya, icinde yasadigimiz varlik alemine acilan pencerelerden, olmus ve olacak olaylarin aynen veya bir kisim sembollerle gorulmesinden ibarettir. Insan zihni, degisik baski ve sartlanmalardan uzak kaldigi olcude her bir ruya, otelerden birer isik, birer isâret gibi insanin onundeki karanliklari aydinlatip ona yol gosterebilir.

Evet, ruyalarimiz sirlarla dolu birer ikaz ve irsad olaylaridir. Bulundugumuz dunyaya cakilip kalmayi onleyen, baska âlemlerin varligini kolayca kabullenmemize zemin hazirlayan ikaz, irsad malzemeleri. Bu boyle olmakla beraber ruyalarimiz yine de bizi inanmaya zorlamaz, irademizi yok edecek sekilde bir israra girmez. Evhama musait sekilde yorumlar da olabilir.

Baska âlemlerin de varligini dusunmeye yonelik mesajlarla dolu olan ruyalarimiz; ahiretten once yakin gelecegimizden bile haberler verir. Hemen yasayacagimiz olaylara bile isaret eder. Bundan dolayidir ki, kimi insan gordugu ruyanin disindaki cirkinlikten urker, “Eyvah, basima bir musibet gelecek galiba..” diye feryat eder, evhama bile kapilabilir. Halbuki ruyalarin disindaki cirkinlik, manasinin da cirkinligine isaret olmaz. Disi cirkin olan ruyanin manasi guzel olabilir. Disi guzel olanin da manasi uzucu olabilecegi gibi.

Bir diger husus da, ruyanin yorumlandigi sekilde cikmasi olayidir ki, ruyalar iyiye yorumlanirsa (kotuye isaret oldugu halde) iyi sekilde tecelli edebilir. Bu yuzden ruya, ya iyiye yorumlanmali, yahut da hic yorumlanmayip:

- Allah hayra tebdil eylesin! diyerek gecilmelidir. Gorunusu korkutucu oldugu halde manasi sevindirici olan bir ruyadan misal vermek istiyorum sizlere... Peygamberimiz (sallallahu aleyhi ve sellem)’in amcasi Hazreti Abbas’in hanimi Ummu’l-Fazl, gordugu bir ruyadan endise etmeye baslamisti. Buna ragmen Efendimiz’e anlatarak manasini da ogrenmek istiyordu. Dedi ki:

- Ya Resulallah, hic de sevindirici olmayan bir ruya gordum, soylemekten korkuyorum. Efendimiz cesaret verdi:

- Neymis seni korkutan ruya; soyle de duyalim. Bazen ruya korkutucu sanildigi halde sevindirici olabilir. Ummu’l-Fazl cesaretini toparlayarak anlatti:

“Ruyamda sizin cesedinizden bir parca koparilip evime getirilerek kucagima kondu. Sizin bedeninizin parcalanmasini, bir parcasinin evime getirilip kucagima konmasini hayra isaret sayamadim.”

Efendimiz tebessum buyurdu ve soyle yorumladi: “Uzulme, uzulme. Korkacak bir sey yok. Aksine sevinecek bir gelecege isaret var. Kizim Fatima benim bir parcamdir. Ondan bir oglan cocugu dunyaya gelecek. Sonra cocugu alip senin evine getirip kucagina koyacaklar, sen torunuma sut verecek, sut annelik edeceksin.”

Evet, olay aynen tecelli eder. Bir zaman sonra nurtopu gibi bir oglan cocugu dunyaya getiren Fatima validemiz, bir ara Hazret-i Huseyin’i Ummu’l-Fazl’in evine gonderir, sut vermesini ister. Huseyin’i kucagina alan Ummu’l-Fazl da bir devre sut annelik eder. Evet, evet... Ruyalarin yakin gelecege dair verdikleri isaret aynen ciktigi gibi, uzak gelecege dair isaretleri de aynen cikacak, bu âlemden baska bir âlem bir gun mutlaka kurulacaktir.

***

Islam'da ruya tabirinin yeri nedir?

Guzel goren guzel dusunur, guzel dusunen guzel hulyalar gorur, guzel hulyalar goren de hayatindan lezzet alir.

Islâm'a gore ruya uc cesittir.

1- Salih ruya,
2- Seytanî ruya,
3- Insanin icinde yasadigi olaylardan dogan ruya.

Salih ruya vaki olacak olan seyleri vukuundan evvel fitrî istidad ile idrak etmekten ibarettir. Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem) bununla ilgili soyle buyurur: Muminlerin ruyasi nubuvvetin kirk alti bolumunden bir bolumdur.

Seytanî ruya insani korkutup uzuntuden uzuntuye sevk etmek icin uyku halinde insanin kalbine verdigi vesveseden ibarettir. Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem) soyle buyurur: Sizden biriniz sevdigi bir ruya gorurse o Allah'tandir. Bunun icin Allah'a hamd edip ruyasini soylesin. Hosuna gitmedigi bir ruya gorurse o seytandandir. Serrinden Allah'a siginsin ve onu kimseye de acmasin. Yoksa kendisine zarar verecektir.

Insanin icinde yasadigi olaylardan dogan ruya ise. insan bir seyle mesgul olup onunla fazlasiyla ilgilendigi icin hakkinda ruya gorur. Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem) bir hadiste soyle buyurur: Ruya ucdur. Allah tarafindan olup mujde veren salih ruya, uzuntu verip seytandan
gelen ruya ve insanin kendi kendine bir seyler soyleyip tasavvur ettiginden meydana gelen ruya.

Yûsuf sûresinde zikredilen Hazreti Yusuf un ruyasiyla ilgili âyet ile yukarda zikredilen hadisler bunu ifade ediyorlar. Ruyalarin icinde hak ruyalar vardir. Ancak her ruya haktir ve her tabir de dogrudur denilmez. Ruyaya gore hareket ve ruyaya istinad etmek dogru degildir. Hatta fikih kitaplari beyân ediyorlar: Seytan her ne kadar Peygamberin suretine giremezse de Saban'in yirmidokuzunda Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem) herhangi bir kimsenin ruyasinda yarin Ramazan'in birinci gunudur oruc tutunuz diye emretse de bu ruya ile amel edilmez. Cunku ruya ilim olmadigi gibi zabt da edilmez. (Halil GUNENC, Gunumuz Meselelerine Fetvalar II. 300 )

Ruya ve ilham ile amel etmek

Ruyalar ve ilhamlar Rabbani ve Rahmani; seytani ve nefsani olabilirler. Bu sebeple aralarini iyi belirlemek gerekir. Islam ulemasi bu konularda su uc sartin yerine getirilmesi durumunda amel edilebilecegini, ama hic kimseyi zorlamanin dogru olmadigini belirtirler.

1-Gorulen ruya veya ilham, dinimizin emirlerinden birini kaldirici veya yasaklarindan birini de helal edici cinsten, yani dine aykiri ve sunnete zit olmayacak.

2-Ruya veya ilham guvenilir, herkesin itimat ettigi, Ebu Hanife, Safii, Imami Rabbani, Imami Gazali gibi kisiler olmalidir. Herkes o zatin yalan soylemeyecegi ve dinin esaslarini hakkiyla bilen ve yasayan birisi oldugunu kabul etmelidir..

3-Ruya ve ilhamla elde edilen bilgiler dinin bir emri gibi kabul edilmemeli. Sadece tavsiye edilebilir. Ruyalar ve ilhamlar birer ikazdir, irsattir, isarettir. Baglayici ve zorlayici olamaz ama isaretleri de dogru anlamak lazimdir.
12-23-2009, Saat:12:56 PM


Hızlı Menü:


Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi
Cricket World Cup Live